אוליב מאמצת: דיטוקס דיגיטלי

July 24, 2019

3 עובדות מבהילות לפתיחה:
- אוכלוסיית משתמשי הטלפון הנייד ברחבי העולם מונה 5 מיליארד איש.
- זמן השימוש היומי הממוצע הוא 5.7 שעות (כשרב הזמן נשרף על רשתות חברתיות). 
- העובדה המבהילה ביותר: 91% מהמבוגרים בעולם המערבי שומרים את הטלפון הנייד שלהם במרחק של הישג יד 100% מהזמן (!) 

    נכון, אנחנו חיים בעולם דיגיטלי והכל מתנהל דרך כף היד, אבל בואו נודה בזה, אנחנו מגזימים, אנחנו נסחפים, אנחנו מאבדים את העשתונות. אז מה עושים? מאמצים את הטרנד הבוער Digital Detox הלא הוא גמילה מההתמכרות המוגזמת שלנו לכל מה שמופיע על מסך ומתמסרים לתוכנית ניקוי רעלים דיגיטליים שתרים לנו קצת את הראש, זה שהתרגל להיות למטה.

    8 טיפים לשמירה על בריאות הנפש בעולם הדיגיטלי הממכר: 

    1. מדדו זמן מסך באפליקציה. לפעמים אפליקציה כזו כבר מובנית בנייד ולפעמים צריך להוריד כזו (חפשו Screen Time בחנות האפליקציות). הזמן שאתם מבלים מול המסך יופיע כל הזמן במסך הראשי ויתאפס כל לילה בחצות (המספרים ידהימו אתכם). אפשר גם להגדיר הגבלת זמן מסך וכשתגיעו ללימיט לא תצליחו לגלוש יותר ותאלצו לעשות משהו אחר לגמרי עם הזמן שנשאר (לצאת להליכה, לבשל ארוחה, לקרוא רחמנא ליצלן, להיפגש עם אנשים או לבלות זמן עם הילדים). מה שבטוח – מדובר במוצר שמעודד הפחתת צריכה בצורה אפקטיבית לאללה.

    2. מדדו זמן ספציפית בפייסבוק ואינסטגרם (המגה-טיים קונסומרס). יש אפשרות כזו בילד אין ולא צריך שום אפליקציה בשבילה. והכי להיט? אפשר להגדיר שאחרי X זמן תקבלו התראה שהגעתם למכסה ותבינו ששוב נעלמו להן שעתיים מהחיים שאף אחד לא ישיב. איך עושים את זה? בפייסבוק: נכנסים לאפליקציה > שלושה פסים למעלה בצד > הגדרות ופרטיות > גוללים עד למטה > הזמן שלך בפייסבוק. סה טו! כדי למדוד זמן באינסטגרם: שלושה פסים למעלה בצד > your activity

    3. מצב MUTE. אחד הפיצ'רים הכי חשובים לשמירה על שפיות ורצוי להרחיב את השימוש בו. אם גם הטלפון שלכם משמיע יותר מי                                                  די צלילים מכל תרחיש זניח, זה הזמן להכניס אותו למצב שקט ולהתרגל אליו.

    4. כבו התראות ופושים. אם סעיף 3 מכניס אתכם למצב FOMO שחזק מכם, קחו שליטה על מתי אתם עושים דברים ונהלו את הפעולות שלכם בזמנים שאתם בוחרים, בניגוד לפעולות לא רצוניות שנעשות כי הטלפון השמיע קול. השתיקו נוטיפיקציות בפייסבוק, באימייל, השתיקו מציקנים וקבוצות ווצאפ טורדניות (נכנסים להתכתבות > שלוש נקודות בחלק העליון > השתקת התראות). ידעתם שאפשר להשתיק גם פרופילים באינסטגרם? כלומר, להעלים אותם מהפיד ומההתראות בלי להפסיק לעקוב? (שלוש נקודות > mute). אין על מה!

    5. נהלו העדפות ונקו אות הפיד. מפעם לפעם כדאי לשים לב אחרי מי החברים שלנו בפייסבוק, לאיזה עמוד עשינו לייק ואחרי מי אנחנו עוקבים באינסטגרם ולמה בעצם? ניקוי הפיד וניהולו יאפשר לכם לצרוך אך ורק תוכן שנותן ערך אמיתי ומעורר השראה ומקטין את הוצאת האנרגיה על תכנים שגורמים לנו לאי-נוחות. איך עושים את זה? בפייסבוק: נכנסים לאפליקציה > שלושה פסים למעלה בצד > הגדרות ופרטיות > גוללים עד למטה > הזמן שלך בפייסבוק > העדפות לגבי ניוז פיד. באינסטגרם: לחיצה קטנה על כפתור ה-unfollow

    6. אסור להשוות. במיוחד עם מה שרואים באינסטה. האינסטגרם היא זירה נחמדה לשתף ולהתבטא, אבל החיים האמיתיים לא מפולטרים בורוד. ברגע שמתחילים להרגיש השפעה שלילית על החיים שלנו – זה סימן שכדאי להתנתק ולהתרחק מידי פעם. 

    7. התנתקות יזומה. מכירים את הקלישאה "לפעמים כל מה שאנחנו צריכים כדי להתחבר לעצמנו זה להתנתק קצת?" אז לשנן אותה ואם צריך גם לקעקע במקום בולט. בחרו הפסקות יזומות של זמנים קצובים ועשו הכל כדי להצליח לשמור מרחק מהנייד. זה יכול להיות בסופי שבוע או כל ערב אחרי השעה שש. לא משנה מתי – העיקר שזה יקרה. 

    8. איזון ושליטה עצמית. נסו להתנגד לדחפים שלכם. רגילים לפתוח אינסטגרם דבר ראשון על הבוקר? נסו לעשות מתיחות או סשן יוגה קצר במקום. עושים סיבוב בפייסבוק לפני השינה? נסו לקרוא כמה פרקים מספר במקום. המטרה היא להצליח לעשות את כל הדברים שאנחנו אוהבים, לפנות להם את הזמן הדרוש ולא לאפשר להתמכרות הדיגיטלית להשתלט לנו על החיים. 

     

    ב ה צ ל ח ה 

     





    Leave a comment

    Comments will be approved before showing up.